• Spryciarze.pl wygrywają

    Konkurs na start-up. Sieciowy poradnik, jak radzić sobie z różnymi codziennymi problemami, został uznany za najbardziej obiecujący portal w Polsce.

    – Pomysł Spryciarzy.pl jest przełomowy. Mimo że od debiutu minęło trzy i pół miesiąca, strona znajduje się już w pierwszej pięćsetce najczęściej odwiedzanych witryn w Polsce – wyjaśnia Krzysztof Jarosiński z kancelarii prawnej Renata Urowska i Wspólnicy, jednego z organizatorów konkursu Barcamp.

    Pierwszy konkurs na najciekawszy start-up został zorganizowany w ramach dziesiątego, jubileuszowego spotkania branży internetowej Barcamp. Wśród finalistów konkursu znalazły się takie inicjatywy, jak np. internetowa wypożyczalnia wszystkiego (serwis kojarzy osoby, z których jedna np. potrzebuje na weekend wiertarki, a druga może taki sprzęt pożyczyć) oraz internetowa książka skarg i wniosków, w której można wystawić i przeczytać opinie dotyczące wszelkich sklepów online.

    Ostatecznie pierwsze miejsce zajął serwis Spryciarze. pl. To strona, na której użytkownicy mogą umieszczać krótkie instruktażowe filmiki pomagające rozwiązać codzienne problemy: jak naprawić przerzutkę w rowerze czy wywiercić dziurę w ścianie. – Oczywiście nie ma tu pełnej dowolności, nie dopuszczamy do publikowania wideo, które pokazują np., jak zrobić bombę. A mamy i takie w „poczekalni” – mówi Marcin Radziwoń, jeden z założycieli Spryciarzy.pl.

    Firmę prowadzi pięciu studentów piątego roku Uniwersytetu Zielonogórskiego. – Trzech z nas studiuje edukację medialną, a dwóch informatykę – wyjaśnia Radziwoń.

    Poznańska impreza to okazja do zaprezentowania swoich pomysłów inwestorom, głównie tzw. aniołom biznesu specjalizującym się w dokapitalizowywaniu perspektywicznych przedsięwzięć w początkowej fazie działalności. W zamian za zastrzyk gotówki inwestorzy zazwyczaj przejmują część udziałów w firmie. – Mówiąc obrazowo, wokół takich wydarzeń krążą biznesowe rekiny. Gdy „poczują krew”, natychmiast wyławiają start-upy, w których widzą przyszłe zyski – mówi Adam Guz, inwestor, szef firmy doradczej Go Advisers, anioł biznesu.

    Jak pokazuje praktyka, perspektywą zarobku dla serwisów internetowych są niemal wyłącznie pieniądze reklamodawców skuszonych wysoką oglądalnością strony w Internecie. Spryciarze. pl już myślą o podniesieniu atrakcyjności strony. – Serwis ma zostać wyposażony w rozbudowane funkcje społecznościowe – zdradza współorganizator konkursu Krzysztof Jarosiński. Za półtora miesiąca portal pojawi się w sieci w nowej, bardziej profesjonalnej odsłonie.

    Marcin Radziwoń ze Spryciarzy.pl zapowiada rozszerzenie jego możliwości. – Chcielibyśmy przenieść filmy na własne serwery. Obecnie pliki znajdują się na portalu YouTube – przyznaje. Czy to się uda, zależy od hojności ewentualnego inwestora.

    Wojciech Dołkowski, szef PolBAN – Polskiego Stowarzyszenia Aniołów Biznesu:

    Sam fakt, że serwis Spryciarze.pl w ciągu kilku miesięcy zainteresował tylu użytkowników, świadczy o potencjale przedsięwzięcia. Jednak by przekuł się on w trwały biznes, musi zostać spełnionych kilka warunków. Pierwszy to trwałość przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że twórcy nie stracą zapału np. za pół roku. Konieczna jest także jego całościowa wycena, określenie potencjału, stworzenie biznesplanu. Reklama będzie pewnie jednym ze źródeł przychodów, ale myślę, że warto zastanowić się nad odpłatnością za niektóre usługi. Moim zdaniem takie przedsięwzięcie wymaga inwestycji na poziomie kilkuset tysięcy złotych. Na miejscu twórców jeszcze bym się wstrzymał z odsprzedawaniem udziałów. Myślę, że warto poczekać jeszcze rok, może półtora, aż pomysł ujawni swój cały potencjał.

    źródło:

    autor: Tomasz Bogusewicz

  • Angel Capital Association
  • British Business Angels Association
  • London Business Angels
  • Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych
  • Portal Medyczny MEDtube
  • Szukam Inwestora